Forsta arbetsveckan efter ledigheten!

Hej!
 
Forsta arbetsveckan efter lang ledigheten inleddes med enbart 4 dagars arbetsdagar och sedan en 3 dagaras ledighet - igen, haha. Det som ar sa bra med Japan, trots att de inte har ett lika bra system som i Sverige med 4 veckors semester, ar att de har massa helgdagar over allt. De har atminstonde 1 helgdag per manad, som de oftast lagger en mandag sa att man far 3 dagars ledigt over lordag, sondag och mandag. Den enda manaden i almanackan som INTE har en enda helgdag ar Juni tror jag. Sa det ar en tuff manad da vi faktiskt maste JOBBA hela manaden. Sa, de har i Japan inte lika lang sammanhangande ledighet, MEN de har massa sma ledigheter utspritt over hela aret vilket gor arbetsaret i sig ratt sweet. Sa jag har som kommit fram till att jag inte kan klaga over detta amne, haha ♥
 
Iallafall, att vara tillbaka pa jobbet var jatte skont! Det var underbart att fa traffa alla barnen ingen, och kollegorna. En liten overraskning var dock att baby klass lararen fran Otsu, A - Sensei, hade blivit placerad hos oss i min klass for att bli omtranad. Jag tror att jag i nagot tidigare inlagg namn att jag tranade upp en ersattningslarare for den andra skolan i Otsu, medans den ordinarie baby klass lararen var tvungen att vara ledig under en manad. Ersattningslararen, M - sensei, fick lara sig exakt hur jag gor mina lektioner och hur vi tar hand om barnen, det som nu kommit att kallas " the Kyoto way  ″. Otsu skolan och Kyoto skolan har alltsa gjort pa helt olika satt tidigare, men nu har chefen bestamt att hon vill att aven Otsu skolan ska ta hand om barnen och undervisa pa samma satt som Kyoto. ( Vilket ju givetvis gor mig valdigt glad, for det visar ju att hon tycker om vad jag gjort med klassen sedan jag kom dit). Tyvarr ar den ordinarie lararen inte lika latt att ha att gora med som ersattningslararen. Detta forstod jag ju med lillfingret innan hon stegade in i vart klassrum, att hon kanske inte skulle vara sa positiv till att bli omtranad av mig, men den negativa energi hon medfor in i var grupp ar allt annat an latthanterlig. Jag ser pa mina kollegor att de kanner frustration over henne, och jag kanner en ganska hog niva av frustration sjalv. Men vi vet att detta bara ar tillfalligt, sa det ar bara att skaka av sig den negativa energin och forsoka sig pa lite leende terapi istallet, haha. 
 
Nu har vi bestamt planlosningen till huset! Det blev i slutandan ganska precis som de hade gett oss forslag pa fran borjan, men det var anda skont att fa sitta ner med arkitekten och fraga hur olika andra ideer skulle kunna funka. Da ser man ju ratt tydligt att det man sjalv tankte skulle vara mycket battre i sjalva verket inte var sa bra som man trodde. Det ar ju trots allt ett proffs som ritat planlosningen. 
 
Imorgon ar det tankt att vi ska fara till tva sa kallade show rooms och kolla in vilket kok, bad, toa, golv , dorrar och belysning som vi vill ha. Jag vet inte hur det ar i  Sverige nar man koper hus, eftersom jag aldrig kopt hus hemma, men har koper man allt som i ett paket. Land, hus och viss elektronik. Man far typ en katalog och sa far man peka och valja vilket golv man vill ha, vilka tapeter, vilket kok, vilket badkar osv... Himla kul ar det ♥
 
Nu hor jag lilleman gorma i sangen, sa jag ska ga och vacka honom ur hans tupplur. 
 
Mata ne!
 
 

Kommentarer
Postat av: Carro

Bara för att vara en liten besswerwisser: semesterlagen i Sverige ger en rätt till minst 5 veckors semester, det är dock inte ovanligt att man har mer än så (jag har tex 29 dagar, vissa på mitt jobb har 35 dagar) + ca 10-13 (beroende på hur de hamnar) röda dagar utöver detta ;)

Åh så kul att få börja bestämma detaljer kring huset, så himla roligt!

Svar: Haha, jag har ju aldrig haft semester i Sverige, sa jag har ingen susning om vilka semesterlagar vi har. ( sorry att jag inte har nagra smily gubbar i inlagget, hittar inte alla tecken pa tangentbordet ) Jag vet vara pa ett ungefar vad vi ska ha ratt till i semestervag.
Annika

2014-01-13 @ 14:56:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0