Varför jag älskar Japan

Nu är det snart vår här i Japan, och då bubblar alla dessa " första gången jag kom till Japan" kännslor upp till ytan igen. Varje år. Så jag måste bara få skriva att jag älskar detta land och livet här. Och så klart skriva VAD det är med det här landet som jag älskar så!
 
När jag först kom till Japan så slogs jag av hur annorlunda trafikljusen vid övergångsställena var. Olika men ändå samma. Vad som gjorde största intrycket på mig var ljudet de gjorde när det var grön gubbe och man fick gå över vägen. Helt annorlunda än hemma i Sverige. Sedan dess älskar jag att höra detta ljudet från övergångsställena, och varje vår ( eftersom när jag först kom till Japan så var det vår) när jag går över ett övergånsställe och hör detta undera ljud får jag tillbaka lite av den kännslan jag hade när jag först kom hit.
 
Jag ÄLSKAR att under vår månaderna ( sen April till tidigt Juni ) kunna gå ute på gatorna, utan jacka eller något ute plagg och bara känna LUFTEN av Kyoto, solens värme och höra alla ljud från trafikljus, bilar, cyklar och människor. Bäst av allt är när jag har en White mocca kaffe från Starbucks i handen! Varje vår får jag samma "wow, jag är faktiskt här" upplevelse när jag är ute och strosar och fascineras såååå av att se allt jag får se, templen, träden, bergen, byggnaderna... Allt detta som för Japanerna säkerligen är vanligt, "hemma" och kanske lite trist, är ju för mig helt fantastiskt, spännade och ovanligt.
 
SOM jag ser fram emot den här våren och kommande sommaren, tillsammans med min familj. Det är så mycket jag vill göra tillsammans med min man och min son, jag kan knappt vänta! Härliga dagar i parken, på zoo, på akvariumet, vid havet, på Universal Studio Japan, på Ryokan, gå på Gion matsuri och kanske mest av allt - att gå som en familj och köpa glass på "Baskin and Robbins" varma sommar dagar! :) Det mesta av detta kanske inte blir av iår eftersom fjunet fyller 1 år den 30 Juni, men något av allt dett ska vi väl kunna göra :)
 
Sverige är jävla bra, men Japan är inte så pjokigt det heller ;)
 
Avslutar med att lägga in 2 bilder på far och son....
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0