Det Japanska samhallet sett ur en svensks synvinkel

Det har inlagget hittade jag bland mina utkast har pa bloggen.  Det har inlagget skrev jag for liiiite drygt ett ar sedan, men det blev bara aldrig av att publicera det. Sa nu tankte jag gora det... 
 
Jag borjade bara tanka pa det. Helt plotsligt, da jag var ute med barnvagnen pa en prommenad och passerade en fastighetsbyra som jag tittade in genom fonstret pa. Dar satt en ung tjej, kanske nagot ar yngre an mig sjalv, och arbetade. Hon sag lite trott ut, och inte riktigt glad ut. Inte sur, men bara... trott ut helt enkelt. Det var da jag borjade tanka.
 
Japan lider av nagot som de kallar " koureika 高齢化", vilket betyder att det finns mer gammla och pensionerade manniskor an unga och arbetsfora i samhallet. Detta leder till att staten har svart att hitta pengar att ta hand om dessa gammlingar. ( redan nu maste jag bara papeka att det har inte ar min starka sida, jag kan ha fatt endel grejjer om bakfoten, speciellt da jag far det forklarat pa japanska. Jag ar inte hajj pa skattesystem, pensionssystem eller nagot annat system ens hemma i Sverige, men sahar har jag uppfattat det i Japan iaf )
Det fods allderles for lite barn i Japan. Fragan ar da, why?
 
I Japan verkar jobbet vara det no.1 viktigaste i livet. Jobba for att forsorja din familj. Jag har observerat att inom flera brancher, som bland annat fastighetsmaklare eller frisor, jobbar du fran tidig morgon
till SEN kvall, nastan veckans alla dagar. Typ ledig sondag. Kanske. Du har det generosa antalet semesterdagar av typ 0 . Och kanske jobbar du aven helgdagar. En fastighetsmaklare vi anlitade for nagra ar sedan hade en familj med 3 barn och fru. Han jobbade mandag - lordag typ kl.07 -23, kom hem och gick och lade sig. Fun life. Min harfrisor ar inget battre, enda skillnaden ar att han ar singel. En av de anstallda pa harstallet jag klipper mig pa sa just att det ar himla svart att ha nagot forhallande med det jobbet.
 
Varfor jobbar alla sa mycket??
 
Det ar dyrt att leva i Japan. Visst har de skitlag skatt, men du maste ju ocksa betala for precis ALLT har ocksa. Forst maste du betala ungefar 1000 kr / manad i pension till staten ( detta ar nagot ALLA maste gora). Vore val okej om du visste att du sen pa alderns host ocksa fick tillbak alla dessa 1000 lappar per manad du satt in under din livstid. Men sa blir sannolikt inte fallet pga denna Koureika. Du lar fa tillbaka mindre an vad du betalat in. Sa givetvis maste du ju aven spara till din pension sjalv ocksa.
Sen maste du ju betala sjukforsakring, hyra, ev. bil ( skatt, forsakring, parkering som kan dra mellan 1000 - 3000 kr per manad och sa bensinen  och eventuell motorvags avgift) och mat och annat sma tjaffs.
Om du sen skulle behova ga till sjukhuset kan det kosta en hel del per gang. Nar jag var gravid hande det ibland att vi var tvugna betala upp till 900 kr for blodprover och standard undersokningar. For ett besok. Vi var tvugna att betala 15 000 kr for att fa anvanda epiduralbedovningen.
Det ar dyrt att leva i Japan.
 
Sa da maste du jobba. Och du far jobba mycket. Sa mycket att du inte hinner traffa " the love of your life" och skaffa barn och fa en stor, lycklig familj. Jag vet ett par tjejer och killar som har varit singlar lange nu. Vad gor dom? Jobbar hacken av sig. Vill de traffa nagon? Skaffa barn? Japp.
 
Kanske inte sa konstigt att Japan lider av Koureika. Jag undrar bara hur de ska fixa det. Det ar sorgset att sa manga manniskor lever ensamma pga av att jobbet tar upp all av deras tid och hela deras liv. Det ar kanske inte sa konstigt att Japan ligger i topp pa listan over lander med mest sjalvmord i hela varlden? Det ar typ sa mycket sjalvmord att om taget ar forsenat ar det antagligen for att nagon hoppat framfor det.
 
Sa vad ville jag egentligen med det har inlagget? Inte nagot alls, egentligen. Bara dela med mig av hur livet ar har, och saga till alla svenskar som ar sa trotta pa "trakiga gamla sverige" - uppskatta vad ni har, sa lange ni har det! Sverige ar ett underbart land med en valfard som ar kand over hela varlden! Iallafall var den sa, innan dagens regering tog plats...
 

Kommentarer
Postat av: Johanna

Kul att du hunnit med att uppdatera bloggen :D Kollar förbi ibland.

Jag undrar om jag får lägga till din blogg under länkar på min blogg? Alltid spännande att läsa om föräldralivet i japan :)

Svar: Hej Johanna! Jo jag har ju som sagt haft ett langre uppehall har pa bloggen som sagt, men nu antligen ar det lattare att skriva sa framover hoppas jag kunna uppdatera oftare haha. Du far absolut lanka min blogg fran din blogg. Vad ar din bloggadress forresten? Hade varit roligt att titta in sjalv.
Hur ar allt annars med dig da? Har du fatt fira nagon jul iar?

Annika

2013-12-31 @ 10:00:21
URL: http://jajjaijapan.wordpress.com
Postat av: Johanna

Tack!
Min adress hittar du i kommentaren :)

Det blev en lugn jul tillsammans med killen. Gjorde aubergin i senapssås och köttbullar (anpassade efter kinesisk smak hehe) annars var det inte så mycket julfirande här. Hur gör ni?

Svar: Jag hittade din adress, precis efter att jag fragat om den, haha. Sa jag kikade in pa din blogg. Roligt att fa ett ansikte pa den man pratar med!
Jag har gatt in 100 % for att infora Svensk jul i vart hus. Sa vi gjorde precis som ifjol och bjod in ett par vanner och at svensk julmiddag och drack glogg och at pepparkakor och lussekatter. I ar sag vi aven pa Kalle Anka! Jag lagar allt sjalv, utom julskinkan och pepparkakorna som finns att kopa.

Saknar du Sverige nagot?
Annika

2014-01-05 @ 09:48:07
URL: http://jajjaijapan.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0