I animens hemland ar inget som det ska :)

Jag ar en tjej uppvuxen med gamla goda japanska animeer som Ginga nagareboshi gin och Macross. Dock den censurerade versionen av Ginga ( Silver Fang) och den Amerikanska versionen av Macross: Robotech. 
 
Nu har jag for forsta gangen sett det Japanska originalet Macross och jag ar forvanad over att de i den amerikanska versionen har ersatt exakt alla sanger och bakgrundsmusik med eget. Jag personligen foredrar verkligen den amerikanska versionen Robotech, da den Japanska Macross var valdigt fattig pa musik. Den blev valdit lam pa ett vis. Men jag har alltid tyckt att sangerna och bakgrundsmusiken i Robotech varit valdigt, valdigt bra, sa da bir man ju lite partisk :p
 
Sen ar jag bara sa forvanad over att Ginga nagareboshi gin ar sa totalt okand i dess hemland Japan. Ibland har jag snubblat over nagon manga eller spinoff manga (typ Riki ) men jag har inte funnit animen pa nagon video butik och typ ingen av dem jag fragar har nansin hort talas om den. Mysko att den ar sa kand i Skandinavien men inte i Japan. 
 
Starzinger ar det btw likadant med, en annorluda opening och ingen kanner till den. 
 
En lite rolig skillnad mellan landerna bara :) 
 
 

Kommentarer
Postat av: kusin linnea

Ja Silver Fang har man ju sett några gånger. Kul med orginalet:-)

Svar: Haha, jag är fortfarande frälst i Silver! Är så förbluffad att den är så pass okänd här...
Annika

2013-08-19 @ 17:35:46
Postat av: Sigrun

Hej Annika :)

Förlåt, jag inte skrivit fast jag lovade dyrt och heligt. (Skriver både här och på facebook men det är egentligen samma meddelande, började dock på en ny tråd ;P ) Mitt enda försvar är att jag blev rejält sjuk (har inte riktigt blivit av med förkylningen än, inne på vecka tre) och det sen blev mer jobb som jag inte räknat med.... Allt blev lite rörigt.....
Vi har också haft en väldigt varm sommar, 35-36 grader i skuggan som varmast, men det har blivit kallare nu. Men kan tänka mig att det inte är riktigt lika illa som i Japan. Hur länge är det så varmt hos er?
Det låter kul med utflykt! Alex ser ut att ha vuxit på de senaste bilderna på din blogg. Har svårt att förstå att tiden går så fort. Tänker fortfarande på den runda lilla solstrålen i början av bloggen när jag först började läsa den. Det är snart ett år sedan jag först kontaktade dig också. Tycker fortfarande att det är så häftigt att jag lärt känna dig på andra sidan jorden. För på nått sätt känns det som om jag gör det. Kanske inte så väl men så pass att jag ser fram emot att få träffa dig en dag :) Hoppas det inte låter konstigt....
Jag har skaffat instagram! Har funderat på det ett tag och gjorde slag i saken en kväll här i förra veckan. dyers_woad är mitt användarnamn. Betyder vejde på svenska, det är en växt som man växtfärgar med. Indigons motsvarighet i norden kan man säga :) Sen hur mycket det blir får jag se, men där är något i alla fall ;)
Min plan var att åka till Japan i höst på "semester". Två veckor kanske och hälsa på vänner och besöka skolorna jag funderar på att söka till, se hur det är etc. Sen söka när jag kommer hem. Nu är jag lite avvaktande, kan ha en chans på ett heltidsjobb som är fram till mars och då kan jag åka utan problem till våren, så väntar och ser lite. Men har varit i kontakt med i alla fall Nihongo-Center och har börjat sammanställa papper för att kunna söka. Sen är det KICL som jag också funderar på ;)
När du flyger till/från Japan är det från Kansai? Har funderat lite på bästa flygrutter. Har du något bra flygbolag som du kan tipsa om?
Hur går det med ditt jobb? Har det blivit någon sorts vardag med jobb och Alex på dagis och Toshi? Går det egentligen att få en normal vardag med småbarn? Det händer väl alltid något :)

Hoppas allt är bra i alla fall!

Sigrun

2013-08-20 @ 00:08:01
Postat av: Johanna

Hittade just din blogg blogg via goolge :) Jag är också bosatt i Japan sedan endast ett år tillbaka, Det var inte meningen egentligen utan det bara hände när jag hittade min kinesiske pojkvän. Hur kan man egentligen ge upp sitt land och flytta till något olikt land som Japan? Det kräver sitt precis som du säger.

Kul att läsa din blogg och kul att se bilder på din otroligt söte son :D

Svar: Hej Johanna! Vad roligt att höra från någon annan i samma situation. Vart i Japan är det du bor? Och vad sysselsätter du dig med här? Planerar du att stanna länga i Japan med din pojkvän eller ska ni flytta tillbaka till Kina eller Sverige sedan? Många frågor :)
Annika
Annika

2013-09-17 @ 11:42:51
URL: http://jajjaijapan.wordpress.com
Postat av: Johanna

Jag bor i Tokyo och ska plugga här ett par år till. Just nu pluggar jag Japanska men ska snart vidare till universitet är det tänkt.

I framtiden vet vi inte riktigt hur det blir, men jag ska definitivt lära mig kinesiska så att jag kan prata med hans föräldrar haha. Sverige blir det nog inte då pojken tycker att det är alldeles för kallt, hehe.

Svar: Haha, ja det tycks vara en populär uppfattning om sverige här, att det är kallt :P
Jag har inte varit mycket i Tokyo, bara till Roppongi då jag gjorde nytt pass och sedan till Saitama då jag och Toshi for dit och såg UFC. Vill dock dit någon gång och verkligen SE Tokyo, men jag gissar det blir när Alex är större och det är dags för Dinsney land :)

Känner du dit trygg i Tokyo? Jag tänkte efter allt som hänt... Jag kände mig nog otrygg i Osaka ( med jordbävningen som väntas) så jag ville flytta tillbak till Kyoto så snart som möjligt då det känns åtminstonde lite säkrare här. ( som du förstår är jag lite rädd av mig).

Vad gör din pojkvän i Japan`? pluggar han också?
Annika

2013-09-22 @ 05:34:00
URL: http://jajjaijapan.wordpress.com
Postat av: Johanna

Jag känner mig väldigt säker här. Har aldrig känt mig osäker, vare sig det gäller kriminalitet, naturkatastrofer eller strålning. Det är klart att man kan vakna och känna sig lite olustig av ett stort skalv men byggtekniken är ändå så pass säker att det känns ok. Vi får väl se vad Tokaiskalvet kan ställa till med...

Min pojkvän pluggar också japanska och ska plugga speldesign i April :)

Ni får definitivt passa på att se mer av Tokyo när Alex blir äldre, finns mycket roligt att hitta på här :)

2013-09-22 @ 08:57:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0