Börja göra yoga hemma?

Idag har det varit en sån där härlig lördag :) Me like mucho :)

Dagen började med att jag under mitt städande fick telefonsamtal från Rainbow International School i Osaka, där jag skickat in en jobbansökan på en ledig position i förrgår. Jag har skickat in till 4 olika skolor, men idag fick jag alltså svar från en av dem. Fasen vad glad jag blev då jag blev kallad till intervju nästa vecka! Det är ju fortfarande högst osett om jag har nån större chans till det här jobbet, men jisses som jag vill ha det! Dock är det ju ett x- antal sökanden, varav säkert nästan alla har bättre referenser än mig. Vad jag måste övervinna är ju det faktum att jag inte har engelska som modersmål och inte har någon utbilding eller erfarenhet från läraryrket. Men har jag tur så slår min personlighet+mitt västerländska utseende+mina engelska kunskaper tillräckligt högt för att de ska vilja ha mig i sin personal. Jag håller mina tummar för det och ska göra mitt absolut bästa!

Vardagen lunkar på här i Kyoto. Äntligen har hösten börjat kika runt hörnet och jag kan äntligen andas, känns det som. Luften är så krispig och klar, det är så underbart. Det är så himla härligt att kunna ta på sig lite mer kläder då man ska utanför dörren, typ jeans och t-shirt. Är hyfsat less på att hela tiden klä mig i så lite kläder som möjligt och att hela tiden försöka klä mig i plagg som inte visar direkt ifall man svettas lite grann, då detta är ett oundvikligt faktum då man bor i Japan. Jag ser verkligen fram emot att få köpa mig lite mysiga och varma höstkläder, att få tända värmeljus och rökelser, sitta under kotatsun och se teve ( kotatsu är ett japanskt litet värmebord, som är superhärligt på vintern. Det är ett bord med en filt över, och under bordet är ett värmeagregat som värmer underbart härligt kalla vinterdagar).

Vi kikar rätt mycket ( mest jag kanske) på internet på olika lägenheter i Osaka. Helst av allt hade jag viljat flytta till en 2:a eller 3:a, men jag tror tyvärr att det får bli bara snäppet större än den lägenhet vi har nu, alltså en större 1:a. Det kan inte hjälpas, jag vill ha design och fin utsikt, och då blir det helt enkelt för dyrt att ha en större lägenhet. Om vi ska ha en större lägenhet ( alltså typ 2:a eller 3:a) så måste jag vara mer än beredd på att gå ner i standard. Och jag vill så gärna ha en lägenhet med den planlösning och i den design jag gillar, med härlig utsikt över staden, gärna typ 7 våningar eller uppåt. Så jag måste nog välja, och jag tror jag kommer välja design och utsikt. Är man finurlig kan man nog hitta lösningar ifall någon kommer och hälsar på, även om det är en långbesökare som lillsyrran ( förhoppningsvis).

På tal om att ha önskemål angående lägenhet, jag har kommit till en insikt. Kanske är det bara skillnaden i min och Toshis personlighet, men jag får mer kännslan av att det är skillnaden kulturellt mellan svenskar och japaner. Insikten i fråga är att vi svenskar är mer materialistiska än japaner. Det känns så. Japanska hus verkar vara mycket mer inriktade på praktiska lösningar istället för lösningar med design. Jag har ännu inte varit i ett hus där det har varit lika fint och präglat efter stil som det är i svenska hem. Dock har jag ju inte varit hem till allt för många, så hur vida min teori håller eller ej kan jag inte uttala mig om. Men vad jag även lagt märke till är ju det att jag oftare pratar om saker jag vill ha än vad Toshi gör. Men om det nu skulle vara så att vi svenskar är mer materalistiska än japanerna, så är jag inte säker på att det är en dålig sak. Det är ju en form av livsnjutning, att forma sitt eget hem, sin egna lugna, trygga plats. En plats där man läker, helar från en tuff dag, en plats där man delar kärlek med sin man, sin familj och sina vänner. För mig är det ytterst viktgit att forma mitt hem efter en stil som får mig att känna mig lugn, som får mig att vilja vara där, stanna där. För mig är det så viktigt att jag trivs i mitt hem, att jag kan känna mig lugn och trygg och till ro i mitt hem. Så det är väl ingen dålig sak att vara materialistisk i vissa sammanhang? Varför jag skriver om materialistiskt som dåligt eller bra är för att jag upplever det som att ordet fått en dålig innebörd. Visst, blir det för mycket är det ju dåligt, men så är det väl med allt, eller? Nåja, inte så himla viktigt. En tanke som slagit mig nyligt bara :)

Vidare så försöker jag nu fokusera på att fixa min onda nacke. Tanken var att göra ett nytt försök på gym, med fokus på nack och rygg träning för att stärka de musklerna då jag börjar känna stort samband mellan trötthet och stelhet där, med min huvudvärk. Jag kan inte minnas att jag haft ont i huvudet utan att också ha ont i, och vara stel i, nacke och axlar. Iallafall är det oftast tillsammans det kommer. Men, just nu har jag inte så fett med pengar då csn lånet börjar sina ut och jag inte ännu har någon annan inkomst direkt ( förutom mitt extra jobb, men det räcker inte) så att börja på något gym och binda mig med en utgift på typ 700 kr/månad känns inte idealistiskt just nu. Vad jag velat göra på gymmet är främst att gå på yoga klass. Så då slog det mig. Kanske jag helhjärtat skulle försöka att träna yoga hemma? Jag har ju inte den starkaste disciplinen då det kommer till att träna hemma, men senaste månaden har jag varit så stel och haft ont i nacken då jag vaknat, att jag har börjat med att sitta på golvet och stretcha många gånger. Då jag gjort det känns kroppen lite bättre och jag vaknar som till. Därför funderar jag om jag kanske kan få detta att funka? Om jag införskaffar mig en yoga-dvd med ett träningsprogram, en yogamatta och ev. andra yoga tillbehör, samt lite nya härliga rökelser kanske jag kan få det att funka. Om jag liksom skapar en atmosfär av stillhet och lugn då jag gör övningarna, typ släcker ner i rummet och tänder rökelser och värmeljus, då kanske jag kan finna det väldigt härligt och givande. Jag tror det. Det känns iallafall värt ett försök. Det skulle ge mig en engångsutgift istället för en stadig utgift varje månad.

Nu ska lilla materialistiska jag ta å tappa upp ett bad, fördjupa mig i mina tankar ett tag och sen ta och sova. Imorgon kommer Toshi hem från jobbet, och jag kan tänka mig att han kommer vilja fira att han klarade provet till räddningsgruppen inom brandkåren. Han är verkligen fantastisk. Det var runt 50 eller 40 personer som tog provet (fysprov) och bara 5 av dessa blir antagna. Han och 4 andra alltså. Ja, jag respekterar min man.


Mata ne!

Kommentarer
Postat av: Carro

Yoga hemma kan säkert vara en bra idé! Det om nåt borde ju gå att få till hemma? En lugnsam träning där du själv kan få till den stämning du vill ha, och hemma trivs man ju oftast bäst.



Sen det där med materialism, vet inte om det är svenskar eller så vi kvinnor? Micke har då aldrig sagt att han vill införskaffa nåt till hemmet :P



Hälsa grattis till Toshi!

2010-09-25 @ 19:23:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0