Sakura, Parfym, Skolutflykt och Koizora

Here we go again! Time for a little update....

Dagarna passerar här borta. Vintern har nu blivit vår, som är påväg mot försommar med temperaturer som uppgår runt en 29 grader varmt. Puh... men det är härligt, det också :) För vintern här är kall, mina vänner, den är kall. Detta eftersom luften här är fuktig och husen saknar isolering... dålig kombination.

Jag har börjat komma mig tillrätta härborta, konstaterade jag härom dagen då jag räknade mina parfymer. Som många av er vet är jag en parfymholist. Innan jag styrde kosan till Japan hade jag 10 parfymer i min ägo hemma i Sverige. I just loooove the smell of a goooood parfume in the morning! ;) På morgonen brukade jag titta på min samling parfymer och känna efter vilken doft jag var just den dagen, och beroende på mitt humör välja dagens doft. Under en lång tid här i Japan har jag kämpat på med en stackars parfym under en låång tid innan jag började införskaffa fler. Efter att ett varuhus gick i konkurs här och hade utförsäljning till löljigt låga priser har jag nu ökat min ack så fattiga samling parfymer från den hårt kämpande ensama parfymen till 8 parfymer och 2 Body sprayer. DOCK inte att jag köpt 7 parfymer och 2 body sprayer på typ 1 dag, men faktiskt 4 parfymer.... de andra införskaffade jag tidigare....

Beskåda, min vackra samling parfymer:



Jag känner mig som en stolt mamma över mina små bäbisar... hehehe...
sa jag att jag är parfymholist??

Okej, för att gå vidare...

Sakuran har blommat och vissnat här i Kyoto. Kan antagligen fortfarande beskådas i Hokaido, men det är en liiiiten bit härifrån. Stockholm- Piteå skulle jag tro :) Dock tänkte jag lägga upp några bilder på denna ack så vackra blomma...





Jag och Toshi har nu hunnit fira vår 1 års dag :) Det gjorde vi genom att äta mitt älskade Yakiniku. Dessutom gav jag honom en present i form av en liten TV och DVD att ha uppe på loftet ( vår lägenhet har ett loft, där vi har sängen... liten lägenhet, men behändig) så att han kan se på tv ibland innan vi somnar. Detta eftersom han älskar det och jag inte störs av det. Lite roligt bara att vi har en lägenhet på blotta 29 kvm men 3 tv apparater. En stor 40 tums i "tv rummet", en liiten jag- vet- inte- vad- tums i BADRUMMET ( hör till lägenheten) och nu en lika liten uppe på loftet... det fina med denna tv var ju att vi köpte en dvd också, och trots att den inte skulle vara regionsfri så var den det! YES! Jag kan nu mer se mitt älskade Scrubs uppe på loftet! Yey! Iallfall, bara några dagar innan vår 1 årsdag så gav han mig min present. Nescafé Barista! Jag kan numer göra supergott kaffe, super enkelt i min egen lägenhet! Me love MUCHO! Jag kan välja mellan vanligt svart kaffe, espresso, Caffe Latte eller Cappuchino. Waaahhhhhh.... min dyrgrip :)

Jag har också för första gången hälsat på på Toshis brandstation :) Checka bildbeviset:





Sen har jag hunnit fåna mig lite med kompisarna också, och varit på en dagtripp med skolan till Kobe och dess akvarium. Nedan kommer lite ramdom bilder, på kompisar, bilder från dagtrippen, och vår granne Nijo Castle.



Jag, Sai och Akiko när vi for till Kitano Tenmangu ( ett tempel ), bara för att umgås lite.



Vi passade på att posa lite för kameran när vi väl var där....



Får jag presentera: Nijo Castle, min och Toshis granne :) Inte så pjåkigt.



Här är vi på skolutflykten till Kobe. Jag poserar med min skolas bästa lärare: Nagashima Sensei! Vi befinner oss på en lantlig typ av djurpark, där de hade ankor, får och hästar, bland annat... (fotnot till Nagashima sensei: honom har jag tyvärr inte något mer då jag gått upp till högsta klassen, tyvärr. Mycket sorgligt. Jag och Sai brukar stå i korridoren och avundas alla andra elever som får ha honom som lärare. Klart bästa läraren EVER. )



Några av skolans andra (medelmåttiga) lärare. Dock måste jag erkänna att Murata Sensei ( kvinnan längst fram till vänster) följer i Nagashimas fotspår, om än de är något stora att fylla. Jag har turen att ha henne som henne som hemklasslärare. SCORE!



Såhär idyllisk såg det ut....



Sai i full färd att fotografera mr. Fluff



Jag och Sai...



Toshi var så söt och lagade en "bento" ( matlåda ) åt mig dagen till ära. Se hur han till och med gjort ett ansikte på riset. Jag älskar honom :)



Gud vad jag var avundsjuk på den här grisen i fotande stund... kvällen före skoltrippen for jag, Toshi, Sai, Akiko och Kousuke och såg "wolfman", vilket var en halvdålig, halvbra varulvsfilm med bland annat Anthony Hopkins. Den var... lurvig. Inte så aptitretande alla gånger. Denna underliga film i gav mig minst lika underliga drömmar, vilket resulterade i på tok för lite sömn den natten. Därför var jag gruvligt avundsjuk på denna gris, som grisade så sött och sov, vilket jag också hemskt gärna hade gjort.




Om inte det här är moderskärlek, vad är det då? Här är alltså fyra små getbarn, som alla klättrar på mammans rygg, utan att hon gör en min av det. Ja, moderskärlek, jag säger bara det. Vem hade trott att en get skulle kunna föregå med så gott exempel?



Jag fick även se mitt livs första delfin show. Och jag var sååå lycklig över detta!



När vi var påväg till Kobe for vi upp till ett väldigt känt bergsområde och såg på en förstummande utsikt. Det är synd att en bild inte kan fånga vad ögat verkligen ser, men ganska maffigt är det väl iallafall??



Sist men inte minst börjar det nu vara dags att börja fundera på vilken vigselring man vill bära på sitt finger för resten av sitt liv. Det finns ju en hel del att välja på. Här är dock några stycken som jag är lite extra fäst vid...




Nåväl, det är inte dags riktigt än, om än snart. Men vi har tid att titta och fundera. Men jag är riktigt sugen på de som är nederst, korsade ringar med inskriptioner. Men vi får väl se vad det blir... :)

Sist har jag bara lust att skriva ner min alldeles egen Inne och Ute lista:

Annikas Topp 3 Innelista:

1. Shiseidos Damage Care  Shampoo, Balsam och hårinpackning som gör att mitt hår känns mycket friskare och lättare än på mycket länge :)

2. Burberrys Weekend och Jennifer Lopez Still är två parfymer med supergod och superfräsch doft jag verkligen diggar just nu.

3. NesCafés Barista gör fantastiskt gott kaffe på några sekunder, bara att trycka på en knapp så har du rykande het Caffé Latte på några sekunder.


Annikas Topp 3 Utelista:

1. Pennor vars stift bryts av så fort du trycker lite hårdare. Det stör verkligen mitt tunggung när jag skriver kanjis....

2. Britney Spears Curious Heart parfym. Doften håller helt enkelt inte, inte ens i några minuter. Kanske bara mitt måndags exemplar det gäller, jag vet inte, men hur mycket jag än sprutar på mig så släpper doften jätte fort. Verkligen Varning för denna parfym.

3. "Renai", den japanska kärleksfilmen jag hyrde för några dagar sedan. Uselt skådespeleri, fruktansvärt uselt. Efter att ha sett den filmen slog jag fast att japaner är usla skådespelare, bara för att bli bevisad motsatsen nästa gång jag hyrde film, nämligen "Koizora" som bara var bland den bästa filmen jag sett i år. Även den i kategorin underbar kärlek, fast med riktigt bra skådespeleri, jättebra story, snygg rollbesättning och ett slut som får en att fundera på filmen ett par dagar senare.



Såhär ser framsidan ut, ifall det är någon där ute som vill se en bra japansk kärleksfilm. Koizora. Kärlekshimmel.



Kommentarer
Postat av: Carro

Ser att kommentaren som jag skrev på det förra inlägget tydligen försvann nånstans i cyberrymden...men men, ville bara säga att du är så himla duktig (även om nu det alltid finns dom som är bättre) och att jag är impad på hur mkt du lärt dig på bara ett års tid! Glöm inte det darling =)



Den där Wolfman...jag har ett starkt minne av att jag sett den filmen hemma hos er i Blåsmark för en massa år sen, din pappas film kanske det var? Men eftersom den kändes ny för dig så kanske jag bara har drömt hela grejen?

2010-05-10 @ 11:46:38
Postat av: fjant

geeet! jag är född i getens år hahah! jag vill ha hem mamma get! hon var så gullig. och mr fluff får också följa!

nu har jag oxå en lite blogg!

http://sugaryblood.blogspot.com/



ha det bra

2010-05-10 @ 13:02:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0