Min måttstock Morf

Idag for jag och Toshi förbi en djuraffär och tittade på katter. Där hade de tyvärr ingen Bengal som jag verkligen fattat tycke för, men däremot en Abessiner som jag föll pladask för. Därfor har jag nu, sen vi kom hem från djuraffären , googlat lite info om denna kissemiss och den verkar verkligen vara en härlig filur. Något livlig kanske. Men vad jag dras mest till med denna kissemiss är ju hur den ser ut... jag tänker lite på en vild puma, fast utan toffsar på öronen. Dock läste jag att vissa Abessiner kan ha detta, men om det stämmer eller ej vet jag inte riktigt...


Abessiner


Egentligen tycker jag nu att både Abessiner och Bengal verkar lika kul att ha. De verkar ganska lika i beskrivningarna jag läst, om än stora skillnader givetvis finns, har bara inte lagt dem på minnet... men med båda katterna är det jag dras mest till deras vilda utseende. Abessinern som en liten puma och Bengalen som en liten leopard. Givetvis verkar ju båda även vara härliga katter, som sagt något aktiva, men även keliga och människokära. Men hur keliga egentligen?


Bengal


Jag känner att jag jämför alla katter med min gamla katt, Morf ( bonnkatt), som enligt mig var den perfekta katten. Han sov på mitt huvud under nätterna, hoppade in i duschen direkt efter mig för att leka i vattnet ( han hoppade även in I dusen med mig en gång) och tyckte om att ligga i knät och kela när jag såg på tv eller satt framför datorn. De egenskaperna älskade jag verkligen och vad jag önskar är att min nästa katt också ska vilja sova på mitt huvud under natten...
Mindre älskvärda var dock hans livliga och nog så nyfikna/uppfinningsrika sida, om än även denna var söt, såhär i efterhand. Kattskrället var ju ett mindre geni och jag var tvungen att kattsäkra lägenheten då han öppnade skåpdörrar och drog omkring på vattenskålen. Just vattenskålsdilemmat minns jag tydligt. Jag berättade för mamma om Morfs tendens att knuffa denna vattenskål tvärs över lägenhetsgolvet, så att det var vattenfläckar överallt. " Ställ vattenskålen i ett hörn så kan han inte knuffa omkring den", sa mamma, " katter är inte så smarta att de börjar dra ut skålen från hörnet". Jo tjena. Det var exakt det han gjorde, direkt jag provat nya metoden. Sen alla rusningar han fick, då han sprang som en tok omkring i lägenheten och bildade en mindre tornado bakom sig... sönder kraschade krukor han vält ner från fönsterbrädet, kattsand över hela toalettgolvet och katthår.... ja, mindre älskvärda saker som kommer med att ha en kisse, och jag skulle tro att det sistnämda grejjerna kommer med i princip vilken kisse du än har, men än dock något jag mer än gärna står ut med för att få ha en liten kisse igen.



Morf


Iallafall, jag har börjat jämföra alla kattraser jag läser om med min Morf, och funderar om Abessiner eller Bengalen kan nå upp till min Morf standard? Är de tillräckligt gosiga eller bara vilda?? Jag vill inte ha en katt som bara sitter brevid- den ska va i mitt knä.

Så, jag surfade runt lite till och kom på att läsa in mig lite mer på en katt jag alltid tyckt varit söt- Russian Blue. och BINGO! Den ser nästan ut som Morf ( Morf var vit och grå randig, såg ut som en whiskas katt, och jag har dessutom alltid sagt att jag älskar helgrå katter och gärna skulle haft en sådan) , den låter GOSIGARE än Morf och verkar inte vara överdrivet hyperaktiv, om än aktiv. Enda grejjen är då att jag nu fått upp ögonen för Bengal och Abessiner och deras vilda yttre och gärna önskar mig en sådan katt. Så vad ska man gå på? Mest på inre eller mest på yttre?? Vill påpeka här att jag inte enbart går på yttre, jag tycker genuint att både Bengal och Abessiner verkar vara mycket fina katter, frågan är bara om de är Morf fina??


Russian Blue


Som ett litet tillägg vill jag bara påpeka att jag i princip strukit Bombay katten ur min "vill ha" lista, då denna beskrevs som ett litet klister på matte eller husse. Jag vill ha en mysig, gosig katt, men inte ett klistermärke. Dock får vi se vad framtiden har att ge.


Mata ne!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0