Jul i Japan

Så har min första jul hemmifrån passerat.  Att fira jul i Japan är absolut ingenting i jämförelse med jularna hemma. Visst firar de jul, men nästan obemärkbart lite. Dessutom firar de på den 25:e , inte den 24:e December. Men julen är givetvis inte någon ursprunglig högtid här i Japan ( Japans huvudreligioner är Shinto och Buddhism i vilka Jesus inte existerar som alla vet) och därmed är Julen inte heller någon tid för ledighet. Det är som vilken annan dag som helst, förutom att vissa familjer eller vissa par firar tillsammans på kvällen med lite tårta och presenter. En väldigt deprimerande faktor, enligt mig. Jag vill ha, jag behöver, den vita snön och den bitande kylan, det pyntade husets ombonade värme, familjens kärlek, all god mat, Kalle Anka och klappar under julgranen. Sen att själva julfirandet är mer eller mindre heligt för de flesta, och att firandet pågår under en hel dag, är också en av de viktigaste traditonerna för mig. Jag kan missa så mycket annat, men julen vill jag bara ha. Jag behöver den. Just därför kommer jag att försöka komma hem till jul så ofta jag bara kan. Om jag har tur och kan få arbete som engelsklärare så är det mycket möjligt att jag kan fara hem till jul eftersom eleverna har vinterlov ungefär 2 veckor över jul. Score!

Dock har jag ändå haft en minnesvärd och jättefin jul tillsammans med mannen jag älskar. Så länge jag är med honom är allt vi gör tillsammans fantastiskt. Så själva julafton ( alltså den 24:e) packade vi lite kläder och tog en hyrbil till Gifu där vi bodde på ett Ryokan och badade härligt Onsen. Några missöden inträffade dock, vilka nu mer är roliga minnen. Först så var avståndet till Gifu längre än vi först trodde, missberäknat med ungefär 7 mil. Dessutom var vi lite för sega i starten och  på grund av detta skulle vi inte kunna nå vår beräknade ankomstid kl. 16.00, utan bli försenade till ungefär kl. 18.00. Inte nog med det, när vi kommit lite mer än halvvägs så har det skett en trafikolycka på motorvägen och vi tvingades stå helt stilla i ungefär 30 min. Beräknad ankomst var nu kl. 18.30 och jag började bli lite stressad. Men ännu lite senare, när i kommit loss från trafikstockningen och var undefär 10 mil från vårt mål så blev vår GPS galen och missledde oss fel, genom vad som kändes som världens längsta tunnel. Creepy. Så efter att ha ringt till personalen på Ryokan och frågat om vägen så begav vi oss tillbaka genom den ändlösa tunneln och tillslut kom på rätt väg. Vi kom äntligen fram kring kl. 18.30, trots alla missöden. Väl där var det en underbar jul, vi badade i härliga onsen och åt god japansk middag ( lite för mycket rått kött och fisk, men det var ändå utsökt). Vi sov väldigt tidigt den kvällen då vi var utmattade från den långa bilturen, och Toshi hade jobbat dagen före och var därför givetvis helt slut efter att ha jobbat 24 h och sen direkt fara till Gifu och spendera större delen i dagen med att köra bil.



Jag och Toshi utanför Ryokan.





Utsiker från Ryokan.




Ingången :)






Onsen



Här åt vi middag och frukost :)



Och vår äkta japanska frukost. Det var jättegott, faktiskt :) Börjar fatta tycke för den japanska kokkonsten :) Tyvärr glömde jag kameran upp på rummet under middagen...



Jag har nyligen upptäckt att Toshi inte bara är riktigt duktig på att fixa sitt eget hår,utan även mycket bättre än mig själv på att fixa MITT hår. Jag säger bara det, japanska killar och svenska är inte mycket lika. But I like it! Jag kunde verkligen aldrig nånsin tro att jag skulle träffa någon som passar mig så bra, som handen i handsken skulle man kunna säga. Han kompletterar mig på alla plan.

Kolla in frissen han fixade på mig:



Han är duktig, det måste jag säga. Han erkände senare att han har ett intresse för styling, men inte tillräckligt för att bli frisör. Slutade som brandman istället, raka motsatsen?


Idag ska jag försöka få lite plugg gjort. Repetera lite ord och lite kanjis, samt försöka skriva lite på ett arbete vi ska ha klart innan skolan börjar om. Känner att jag kommer köpa en kaffe på Tully's idag. Kanske dra ner till Shijo för att fönstershoppa nalta. Möjligheterna är ju helt enkelt oändliga :P Moahahha.

Men nu är jag klar här. Jo, Mamma och pappa: ( linda och anna) jag väntar fortfarande på att ert paket ska levereras.

Ja, Sayonara! ( Önskar jag hade kanjis på min dator, men vet inte om jag måste ha Word för att installera det).


Kommentarer
Postat av: anna

Jag saknar dig :, (

2009-12-29 @ 15:38:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0