Ett lugnt nyårsfirande

 
Årets nyårsfirande måste ha varit det lugnaste i historien. På själva nyårsafton gjorde vi jäklat inte ett piss. Nada. Vi var inte ens uppe till tolvslaget. Istället gjorde vi en tidig kväll och gick och la oss runt kl.21... men jag kan helt ärligt sägs att det inte rör mig ett barr. Att fira nyår är faktiskt en "tradition" som jag aldrig riktigt gillat och inte saknar ett smack. Nyårsfirandet slutade som mest med årets sämsta fest och en kamp att hålla ögonen öppna till 12 slaget. Jag tror helt enkelt att pressen av att fixa Årets Bästa Fest gjorde att allt blev pannkaka nästan varje år istället. Givetvis fanns det ju bra och roliga nyårsfiranden också, men överlag var de inte så bra. Anyway, så i år var det alltså tvärtom ett totalt avsaknande av nyårsfirande den 31 december. Men i fiffiga Japan så har nyårsfirandet knappt börjat då. Shougatsu som de kallar det, håller på ända fram till den 3 januari ungefär. Den 1 januari eller någon gång under denna " shougatsu" far man till ett tempel och ber om lycka och välgång för det nya året. Detta gjorde även vi, den 2 januari. Vi for till närliggande Kitanotenmangu. Där bad vi om lycka och köpte även en " fortune telling " för vårt kommande år. Man betalade 20 kr, drog ett nummer och fick sedan en spådom skriven på en lapp med det numret. Våra spådomar var väl sisådär, så för att göra dem bättre knöt vi fast dem tillsammans med en massa andra " sisådäriga" spådomar på ett ställe enkom för "sisådäriga" spådomar att hängas på. Men nästa dag for vi med några kompisar till Fushimi Inari i samma ärende, och jag köpte en ny spådom. Den här gången fick jag den absolut bästa spådomen, så den slapp hängas upp och fick flytta in i min börs istället :)
 Jag och Alex i bilen :)
 
Familjen Ohno utanfor templet.
 
Alex och Ji-ji.
 
 
Tadaaaa! Min fortune lapp...
 
... och whoala! Fint knutet med alla andra halv taskiga fortunes :)
 
Och den 3 Januari med kompisarna vid Fushimi Inari ( and the best fortune EVER).
 
Over and out!
 
 

Kommentarer
Postat av: Carro

Jag men eller hur - nyår är en högtid som oftast slutar med en misslyckad fest, suck! Men för att undvika detta i år (eller förra året) så skippade vi att festa och myste istället på hos svärmor & svärfar, vilket var en alldeles perfekt nyårsafton enligt mig :) (Erat bröllop toppar ju dock alla nyårsaftonar!)

Så på nyår här framöver tror jag man får se till att satsa på att bara mysa, och inte dra på nån halvtaskig fest.

Ps. Vad fin du är i håret!! :)

2013-01-04 @ 13:23:55
Postat av: Anonym

Jag men eller hur - nyår är en högtid som oftast slutar med en misslyckad fest, suck! Men för att undvika detta i år (eller förra året) så skippade vi att festa och myste istället på hos svärmor & svärfar, vilket var en alldeles perfekt nyårsafton enligt mig :) (Erat bröllop toppar ju dock alla nyårsaftonar!)

Så på nyår här framöver tror jag man får se till att satsa på att bara mysa, och inte dra på nån halvtaskig fest.

Ps. Vad fin du är i håret!! :)

2013-01-04 @ 13:24:39
Postat av: Carro

(Det var jag som skrev förra kommentaren men namnet föll bort)

2013-01-04 @ 13:25:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0