Baby shower, mamma ledighet och graviditetskrämpor

Nyligen har jag haft min första Baby Shower! Det var mina fina vänner Mimmi och Starlyn som anordnade hela kalaset hemma hos mig, med vänner, blöjtårta, fika, lekar och presenter. Jag har alltid varit så nyfiken på detta fenomen " Baby Shower" och nu har jag äntligen fått uppleva min egen! Det var fantastiskt kul att få fira det lilla liv som växer inom mig, med all fokus just på mig och min mage. Jag är så glad och tacksam över att ha fått prova på detta! Här kommer några bilder från tillställningen:
 
Såhär fint hade Mimmi och Starlyn gjort dagen till ära. Allt i rosa. Rosa blöjtårta, rosa tårta och rosa Pocky.
 
Mimmi gjorde både bjöjtårtan och de riktiga tårtorna, vilket enormt jobb hon lade ner! Det var en stooor blöjtårta, och alla pampers blöjor var omsorgsfullt ihoprullade en och en. De fyllde en hel plastkasse!
 
 

Alex och hans fjolårs lärare och således min kära kollega Rhea som är från Fillipinerna. Här har Alex en ballong under tröjan, som del i en av lekarna som Mimmi och Starlyn förberett.
 
 
 
 
Min vän Yuko som är gift med en av Toshis vänner som är från Kanada och Kia som är fru till min kollega ( och nu även Alex lärare) Darren samt en av deras söner, Ryo. Ballong leken.
 
Ballong leken gick ut på att ha en ballong under tröjan, så att man fick sig en tillfällig gravidmage, och sedan skulle man böja sig ner och räkna sina tår. Den som kunde räkna alla sina tår fortast vann tävlingen. Rhea vann :)
 
 
Fika dags i soffan!
 
En annan lek var att uppskatta omkretsen på min mage, genom att klippa en bit snöre, utan att faktistk mäta. Den som hade närmast längd på sitt snöre vann tävlingen - även denna gång Rhea :)
 
Samlings bild! Starlyn tog bilden.
 
Och så en bild på alla superfina presenter lillan fick! Alex tog sitt ansvar och öppnade aaaalllaa presenterna :)
 
Sen gick jag ju på mamma ledighet nu den första September. Ooooh så skönt det är att få vara ledig! Alex föddes ju redan i slutet av vecka 38 pga mitt höga blodtryck, så med tanke på att jag nu är i vecka 36 är det ju hög tid att börja ta det lite lugnt. Alex går fortfarande på skolan, ( eller dagis, ska jag kanske säga förskola??) men han åker skolbussen både dit och hem. Första gången på skolbussen igår gick galant, han steg på med ett stooort leende på morgonen och steg av med ett ännu större leende på eftermiddagen då han kom hem. Han säger att han tycker om skolbussen, så det känns väldigt skönt :) Min lilla pojke börjar bli en stor grabb nu :)
 
Det blir dock en kort mamma ledighet för mig. Endast 7 månader. Jag måste börja om att jobba redan i April vilket betyder att jag kommer måsta ha min enbart 6 månader gamla bebis på dagis. Det känns givetvis väldigt tufft, men jag har inte mycket annat till val. Mat måste man ju ha på bordet. Jag får iallafall vara ledig i  7 månader, så jag ska försöka njuta så mycket jag kan och göra det bästa av tiden jag har. Sen är jag väldigt lycklig och tacksam över att ha ett jobb som jag älskar att gå tillbaka till.
 
Sist men inte minst så har endel graviditetskrämpor smygit sig på såhär i vecka 36. Oförändrat sen förut är halsbrännan, om än den är mer hanterbar nu tack vare medicin.
Jag har tack vare en ihärdig nästäppa nu gått och blivit beroende av nässpray, tack så mycket. Ett beroende jag funderar på att låta vara tills efter att lillan är född. Känns bara för jobbigt i kroppen just nu för att orka ta itu med nästäppa också.
Kroppen känns mer eller mindre konstant utpumpad på energi, magen är fortfarande hög och lillan rör sig som om hon fortfarande vänder sig upp och ner om vart annat, så i position är hon antagligen inte än.
Den här gången känner jag dessutom av sammandragningar betydligt mer än med Alex. var och varannan natt är det lite jobbigt just för att jag får ett sådant tryck neråt, magen är hård och det är svårt att gå ner för trappan på natten för att gå på toa.
Jag tror även att jag denna gång känner av den berömda "Ischias nerven" ( stavning??). Ibland när jag rör på mig så blixtrar det liksom till nånstans djupt i skinkan, det gör så plötsligt ont att jag nästan ramlar omkull. Jag måste verkligen stanna upp och greppa tag i något, så ont gör det. Ibland händer det även i ljumskarna, så gissar att jag för första gången känner av foglossningar också.
 
Jag hade verkligen inga krämpor alls med Alex, förutom det hemska illamåendet som jag inte ens önskar min värsta fiende, i början. Men mot slutet, där jag är nu, mådde jag toppen. Det gör jag verkligen inte nu, om än jag tror att jag är ganska skonad från krämpor ändå. Men skönt ska det bli när graviditeten är över, och förlossningen också överstökad. Den här graviditeten har verkligen varit tuff. Om allt går bra och vi sen har turen att ha vårta två friska barn blir det nog ingen mer graviditet för min del. Nix. Nog får vara nog, haha.
 
 

Kommentarer
Postat av: Carro

Kul att du är nöjd med din babyshower :)
Det där med nästäppan går nog över när graviditeten är över, jag överdoserade också nässpray i slutet av graviditeten men det beror på att slemhinnorna påverkas av graviditeten. Så fort du inte längre är gravid så kommer nästäppan gatanterat att ge med sig!

2016-09-03 @ 09:50:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0