Problemet lost :)

I borjan av veckan berattade jag att jag fatt veta att jag maste genomga forlossningen helt utan bedovning, da detta inte ar nagot alternativ pa det sjukhus jag valt. Detta kandes ganska tungt da jag atminstonde hade onskat att jag haft mojlighet att valja bedovning om jag skulle vilja ha det. Ratt vad det ar kanske jag kanner mig stark nog att genomga forlossningen utan nagon bedovning, men da du vet att du inte kan fa nan form av hjalp kanns det jatte skrammande. Jag menar, jag har ju ingen aning om hur ont det kommer att gora, det ar helt omojligt att forestalla sig. Vad gor mest ont? Varkarna eller sjalva slutskedet da barnet kommer ut??

Sa min underbara make kollade upp pa internet om det finns sjukhus i narheten dar vi bor som anvander sig av bedovning - och whoala! Han hittade ett valdigt lovande sjukhus i Kyoto. Eftersom vi planerat att flytta tillbaka till Kyoto valdigt snart efter forlossningen sa bestamde vi oss for att kolla in sjukhuset och om det var bra sa byter vi till det och flyttar till Kyoto i mitten av Juni, innan forlossningen som ar beraknad till 8 Juli.

Sagt och gjort, vi for till sjukhuset i Kyoto ( ett privatagt sjukhus ) och pratade med en av lakarna och fick veta att jag dar har mojlighet till att anvanda epidural bedovning om jag vill. Dock ar detta ( enligt mig) svindyrt, kostar fran 10 000 kr. Jag har ingen aning hur det ar i Sverige, om bedovning kostar extra eller ar nagot som alla har ratt till utan extra kostnad. Iallafall, bara att kunna ha bedovning om smartan skulle bli for extrem kanns otroligt trostande. Vidare har de precis nyoppnat sjukhuset efter en helrenovering, och vi for pa "oppet hus" idag och fick se alla rummen och hela anlaggningen. Det var mer som ett superfrascht hotell med privata rum som du bor i under 4-6 dagar da du ar inlagd, an ett sjukhus. Sjalva forlossningsrummet och undersokningsrummen var ju sjalvklart proffesionella och frascha. Nar du blir inlagd pa det har sjukhuset har du som sagt ett eget rum med sang, baddsoffa, tv, toa/dusch, mikro och kyl. Sen behover du inte ta med nagot annat an egna underklader, da de forser dig med allt du behover under din vecka dar. Vidare bjuder de pa en aroma massage av axlar/hoft under din tid dar, och vill du ha mer kan du ju givetvis kopa denna tjanst. Pa menyn star bland annat fransk cousine 2 ggr i veckan. Vi fick aven provsmaka av maten idag, och det var verkligen jattegott! Jag kande verkligen att detta ar stallet att valkomna lilleman till varlden, och att jag kan slappna av och forsoka ta tillvara pa denna erfarenhet pa basta satt. Jag nastan langtar :) ( givetvis langtar jag ju till att fa se Lilleman och halla honom for forsta gangen, men sjalva proceduren kanns ju lite scary).

Sjukhuset innan, som var ett betydligt storre och statligt agt sjukhus var helt annorlunda. Jag saknar ord att beskriva hur stor skillnad det ar mellan dessa tva sjukhus. Givetvis ar ju det storre sjukhuset battre pa att hjalpa mig pa plats ifall nagot valdigt oforutsett och ovanligt skulle handa, men eftersom jag inte har nagon avvikelse i min graviditet och mar bra, sa tror jag nog att det ska ga bra pa det nya sjukhuset jag valt, vilket ar av mindre skala. OM nagat skulle intraffa som de inte kan hjalpa mig med dar fors jag och barnet till ett storre sjukhus med ambulans, men det ar inget jag oroar mig for.

Jag kanner mig verkligen nojd, lugn och glad i val av sjukhus. Dessutom har var flytt till Kyoto tidigarelagts da vi redan hittat en ny "lagenhet" med perfekt lage i centrala Kyoto. Det ar ett ganska gammalt japanskt radhus, sa det ar inte alls lika frascht och nytt som vad vi ar vana vid ( eftersom vi bara bott i nybyggda hus an sa lange, med ganska hog hyra). Men istallet ar det valdigt billigt och vi raknar med att kunna spara in flera tusen kronor per manad i hyra och livet i Kyoto. Sa medan Lilleman ar liten och jag inte jobbar ( vi tappar ju en hel inkomst da jag inte har nan form av ersattning fran jobb/stat, typ mamma penning) maste vi forsoka att bo sa billigt vi kan for att klara oss pa bara Toshis lon. Tror dock jag kommer att trivas valdigt bra i nya lagenheten bara vi fatt in vara egna grejjer och jag fatt vanja mig lite.  Och bast av allt - vi kommer antligen att atervanda tillbaka till vart alskade Kyoto den 15 Juni, och som vi langtar!


Kommentarer
Postat av: Cissi

Edidural är det bästa som finns, jag tog den (kostar inget i Sverige dock) och all smärta försvann i några timmar så jag kunde sova innan krystvärkarna börjar. För mig var det förvärkarna som var jobbiga...visst krystvärkarna gör jävligt ont också men då får man ju göra något ialla fall =)



Hoppas verkligen allt kommer gå bra och att du får en förlossning som känns bra! =)



Kraaaaaaaam på dig!

2012-05-26 @ 13:53:18
URL: http://lillohman.blogg.se/
Postat av: Nina

Hej. De är så spännande följa dig i japan å din graviditet:) i Sverige betalar man inte för.bedövning. När neo kom till världen så tog jag lustgas (funkade sådär tycker jag.) även e

epidural tog jag funkade klockrent för mig. Hoppas.allt är bra å går bra för er:)

2012-05-27 @ 01:29:40
URL: http://Nina
Postat av: Nina

Hej. De är så spännande följa dig i japan å din graviditet:) i Sverige betalar man inte för.bedövning. När neo kom till världen så tog jag lustgas (funkade sådär tycker jag.) även e

epidural tog jag funkade klockrent för mig. Hoppas.allt är bra å går bra för er:)

2012-05-27 @ 01:30:17
URL: http://Nina

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0