Jag blir så patriotisk...

... varje gång en Volvo bil kör förbi :) Volvo är rätt populärt här i Japan, och ses rätt ofta ute på vägarna.



Det har varit en upptagen tid som passerat, och som fortfarande kommer pågå i en vecka till ungefär. Från och med i Fredags startade våra slutprov, så det har varit full rulle på plugget som gällt. Gäller dock fortfarande, eftersom vi i fredags endast hade skrivprov, måndag, tisdag och onsdag väntar tal, lyssning, läsförståelse, vokabulär, grammatik och kanji prov. Så idag har jag spenderat hela dagen med att plugga, men har ett litet brejk nu.

I förrgår for jag och Toshi till ett närliggande Sento och badade. Fy fan vad det var härligt! Sento är ett inomhusbad, med olika typer av bad och bastu. Det sento vi for till hade bland annat en form av örtbad, kallvattenbad, jaccuzi och - El vatten bad! MYCKET intressant :) Det är uppdelat kvinnor och män var för sig, och alla badar helt nakna vilket är lite jobbigt i början, men va fan, det är ju bara kvinnor och alla är nakna så va fan... det är ju inte som att man knallar omkring näck själv, liksom. När jag kommit över otryggheten i att vara naken så kunde jag koppla av i alla dessa olika bad och bastu. Jag har hela den här veckan dragits med en otroligt envis huvudvärk och nackvärk, vilket gjort att jag sovit mycket dåligt och det har över huvudtagen bara varit en jobbig vecka. Sen typ i onsdags har jag också dragit på mig en grotesk förkylning ( vilket i de flestas fall men definitivt i mitt fall gör att mitt huvud känns 3 gånger större än vanligt, nästan täpper igen så jag bara kan andas genom munnen och mina uttal blir lite lustiga, brännande kännsla i bihålorna och huvudvärken blir typ 100 gånger värre och nacken med, ja, det är ingen dans på rosor att vara förkyld kan jag bara konstatera).
I allafall, Toshi köpte mig ett lass förkylningsmediciner och drog med mig till Sentot ( jag har tidigare varit hemskt tveksam till att fara till Sento då min enda erfarenhet från sånna ställen var från då jag och värdfamiljen for till ett familje sento som jag blev utkickad från pga min tatuering).  Här var det iaf kolugnt med tatuering, antagligen för att det här var ett mindre sento och inte ett familjesento. I Japan är ju att ha tatuering vanligtvis ansett vara väldigt fult och ett tecken på att man är en farlig/dålig person. Detta pga att alla Yakuzas har tatueringar. Yakuza är den japanska maffian, och den vill man inte beblanda sig med. Iallfall, därför kan man bli lite särbehandlad här i japan om man har tatuering. Men Yakuza är kända för att gå till de mindre Sentosen, så där är tatueringar inget problem.

Utöver plugget och huvudvärksbekämpning har veckan varit minst sagt stressig. Jag har ett par för många bollar i luften, känns det som:

Boll nr. 1 ---> plugga inför provet

Boll nr. 2 ---> då jag bestämt mig för att plugga i 6 månader till håller jag nu på med sista-minuten- förlängning av visum, fyller i skolansökan och ansöka om ytterligare lån från CSN.

Boll nr. 3 ---> Jag behöver mer pengar. Sverigeresan kostar mer än jag först tänkt och jag har så mycket jag vill köpa och ta med mig både till och från Sverige. Plus att livet i Japan inte är gratis. Därför har jag börjat ge privatlektioner i engelska på kvällarna vilket ger lite extra inkomst iallfall.

Där har jag kombinerat mina 3 favorit "sysselsättningar" ( or not) : Plugga som en gris med kravet att klara provet för att kunna få ytterligare studiemedel inför fortsatta studier hängande över axeln, samtidigt som jag har pengabekrymret som flåsar mig i det andra örat och tar mitt fokus från böckerna. Kanske inte så konstigt att jag haft ont i huvudet och dragit på mig förkylning?? Haha. Jaja, snart i mål, det ska nog gå. Men jag hinner då inte få ihop nå mer pengar till Sverigeresan iallafall, jag fattar inte, men just nu så är det bara en biljoner saker här som drar pengar. Antingen blir cyklarna bortbogserade och kostar 230 kr / styck att få tillbaka, eller så är det visumförlängningen som drar 700 kr... eller bara all annan småskit som drar kosing. Nåja... "det löööser sig", sa Treon.  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0