Vår jul december 25!

Lite bilder från vår första jul som tvåbarnsfamilj: 
 
Vi började faktiskt julfirandet på kvällen den 24:e December, genom inköp och avnjutning av den traditionella Japanska "Jul tårtan":
 
 
Julen i Japan är mera en liten "dejt kväll" för par, och ätande av "Christmas Cake" snarare än en tid för familjen. Deras Nyårshelg ( Shougatsu) är mera som jul för oss, det endast då som affärerna i Japan stänger och folk är lediga från jobbet för att spendera tid med familj och släkt och äta god mat. Man ger dessutom "toshidama" till barnen, vilket helt enkelt är en liten slant pengar i ett gulligt kuvert. Typ deras motsvarighet till våra julklappar.
 
Iallafall, Toshi jobbade den 24:e december, så vi firade självaste jul på den 25:e. Men vi passade på att fira jul den 24:e i Japansk anda och inhandlade mitt livs första " kurisumasu keeki" ( christmas cake). Det var riktigt mysigt och defenitivt något jag vill göra kommande år också!
 
På kvällen innan vi gick och lade oss fick Alex skriva ett brev till Jultomten där han dyrt och heligt lovar att vara en duktig pojke även nästa år. Vi lade ut brevet på matbordet tillsammans med ett glas mjölk och en pepparkaka åt Jultomten.
 
 
 
På morgonen hade tomten varit förbi med klappar åt Alex, som han lagt under granen efter att han läst Alex brev och druckit mjölken och ätit pepparkakan som vi lade ut åt honom kvällen innan. Det var iallafall vad jag sa åt Alex... :)
 
I väntan på alla gäster så hjälpte Alex oss att ställa i ordning hemma. Vårt matbord åkte ut på gatan för att göra mera plats inomhus, soffan sköts in mot väggen. Och så ställde vi ut några mini bord så att gästerna har någonstans att sätta sina glas och tallrikar. Det är "sitta ner på golvet och äta" stil som gäller här, annars får vi inte plats! ;)
 
 
Årets julgran, mestadels pyntad av Alex :
 
 
Och så Julmaten! :
 
 
Julmiddagen som jag lagar varje år! :)
 
Och så...
 
 
...FIKA!! Lussebullar, pepparkakor, knäck och Mozartkulor. Jag är extra stolt över mig själv som lyckades hitta alla ingredienserna till pepparkaks degen och sedan göra degen helt själv för första gången i mitt liv det här året :) Mycket jobb var det att baka och laga all mat, men som vanligt absolut värt mödan! Kul är det ju också ;)
 
 
Angelica hade också roligt :)
 
Itadakimasu!! Let`s eat! Varsågod!
 
 
Kampai! Skål! Cheers!
 
 
Who is coming???
 
 
It`s SANTA!!!!
 
 
Grupp bild med tomten :)
 
 
Tack Niall för att du ställde upp och var tomte hos oss iår!
 
 
Det var en perfekt "julafton", precis som jag önskade för mina barn ( speciellt Alex, Angelica minns ju inget än... ). Niall gjorde en fantastisk tomte presentation och vi fyllde vårt hus med underbara människor och julkännsla. Nästan lika bra som hemma! Fast nästan lite bättre, för det här är MIN familjs jul! :)
 
Merri Kurisumasu! Merry Christmas! God Jul!
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0