God start på det nya 2016

Då var det dags för en uppdatering. Mycket som hänt sen senast Inte minst har ett nytt år börjat! Gott nytt 2016 alla!
 
Vi började år 2016 i ett flygplan påväg från Osaka till Istanbul ( det värsta flyg jag någonsin varit med om, jag ska ALDRIG IGEN åka med Turkish Airlines. Helt URUSEL personal.) Hur hemskt dåligt turkish airlines är som flygbolag får jag skriva i ett annat inlägg, för så dåliga var de att jag inte har plats att skriva om det i detta inlägget. Ush.
 
Iallafall for vi hem till Sverige för en kortvisit! Det var Toshis snälla morbror som bjöd oss på hela kalaset, vilken oerhört givmild och snäll människa. Hur har jag kunnat få ha så tur att ha en sådan människa i mitt liv? Tacksam är ordet!
Vi började med en natt i Stockholm där vi stannade på Radison Blu vid Central Stationen. Jättefint hotell och bra personal. Vi åt middag i restaurangen och min vän Marika och hennes man Kouhei som nu flyttat från Japan till Sverige ( strax utanför Stockholm) kom ut och hälsade på oss. Vi åt underbart god mat och han prata en hel del på hotellrummet lite senare. Alex slocknade som en stock och snarkade i sängen medan jag och Marika pratade. Underbart att få träffa henne igen!!
 
 
 
Nästa dag blev det sightseeing - Gammla Stan och Nobel museet.
 
Glögg drickande påväg till gamla stan.
 
Happy Me :)
 
Vackra Chitose i snöfallet.
 
En mindre exalterad " Jiji" in the snow... hahaha.
 
Gruppen utanför Nobel museet.
 
Shin- ochan och hans fru Chitose under vår promenad till gamla stan i stockholm.
 
 
Lite senare under dagen bar det ut till Arlanda igen och hem till Piteå! Hemma hos storasyrran Linda väntade julmiddag och kära återseenden i form av min familj och några av mina bästa vänner. Jag fick för första gången träffa mitt enda syskonbarn Axel och Alex fick således träffa sin första och hittills enda kusin. Tänka sig att jag har typ över 50 kusiner totalt och Alex har bara 1 endaste?? Iallafall var Axel lika söt som en ängel på denna jord. Jag hade kunnat äta upp honom om jag inte hade så brottom med att agera översättare åt våra utländska gäster och hälsa på de mina ;)
Samma kväll fick Alex träffa "Tomtemor" för första gången ( eftersom Jultomten inte fanns till hands...) och uppleva en RIKTIG svensk jul med massor av paket, lek och god mat. Nog för att Alex hade alldeles för mycket att leka med för att bry sig om mat.
Kvällen bjöd även på underbart bastubad och slutade med första bilkörningen på 3,5 år sådär kl.02 på natten. Grus i ögonen? Jarå.
 
Jag fick för första gången äntligen träffa min underbara dotterson Axel!!
 
Så fruktansvärt gullig!!
 
Jiji utanför Lindas hus
 
Dags för Julmiddag!!
 
Gott, gotti gott gott!!
 
Snart kommer tomten...
 
TOMTEN ÄR HÄR!!!
 
Och OH BOY vad Alex fick många , fina paket :)
 
Sen var det lekdags med alla nya leksaker.
 
Det här är utsikten från det lilla fönstret i rummet där Jiji låg och sov. Han sa att han tittade på den innan han somnade och kände ett sånt lugn. Försår honom.
 
Nästa dag körde vi runt i min gammla hemby Blåsmark och ut på pappas grav. Sen lunch på pizzeria Blå Ängeln där jag brukade jobba för många år sedan och sen en sväng på stan. Jag inhandlade endel nya fina kläder till Alex och så blev det en runda på Ica. Ett fika besök hos min kära kusin Åsa blev det också, där även lite annan släk slöt upp. Blev så glad att tårarna rann lite grann. Plus att se farbor Göran igen efter så lång tid påminde mig så mycket om pappa att det blev lite känsligt. De liknar verkligen varandra.
Mot kvällskvisten var det middag på O`learys med lite släkt och vänner, vilket var underbart trevligt. Än en gång han jag inte prata så mycket som jag ville med de mina då jag var upptagen att agera översättare och ta hand om min lilla Alex som var så trött att han somnade i min famn.
När middagen var över var det dags för mig att göra mina efterlängtade besök på Hemmakväll och Coop där jag inhandlade godis, godis, GODIS och lite filmer och annat :)
Kvällen avslutades hemma hos Linda med lite glögg drickande. Mycket gott och Mycket trevligt!
 
Det var skönt att äntligen få hälsa på pappas grav efter så många år.
 
Pizza Lunch Svensk stil på Pizzeria Blå Ängeln!
 
Grupp foto utanför Ängeln. Gott var det, om än jag skulle tagit en kebab pizza istället för Monaco. Nåja...
 
En tur på Ica blev det också, och Alex fick åka i vagnen!
 
Delar av stora släkten samlad hemma hos kusin Åsa, där vi fick äta riktigt gott, svenskt fika!
 
Åsas hus var såååå fint :)
 
Fika time!!

Varför ser jag och Alex så sura ut???
 
Shin-ochan och Karl , Åsas äldsta son :)
 
Jiji och Karl :)
 
Jag i vild diskussion ;)
 
Gruppbild från middagen på Olearys!
 
Andra delar av släkten samt närmaste vännerna Kicki och Carro med familj slöt upp till middag.
 
De käraste : Kicki till vänster och Carro till höger. Åhhh vad jag saknar er!!
 
Vad tänker Jiji på???
 
 
 
Tredje dagen i Piteå var avfärdsdag och denna gången bar planet av mot Paris! Hur Paris var får jag skriva i ett annat inlägg för nu måste jag avsluta här och gå och lägga mig med Alex.
 
Truppen innan avfärd mot Stockholm och sen PARIS.
 
Från vänster: Storasyster Linda, Jag, lillasyster Anna och Mamma.
 
Hejdå kram....
 
 
 
Mata ne!!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0