Japaners föråldrade tankesätt... (ibland)

Här om dagen då jag satt i bastun pa det Sento ( japanskt innomhus bad)  jag brukar ga till började en japansk äldre kvinna prata med mig. Hon frågade vart jag kom från, och jag berättade att jag är svensk och bor här, är gift med en japansk man och att vi har en 4 månaders bebis ihop. Så började vi prata om Alex och hon sa att man INTE ska ge barnet barnmat på burk som man kan köpa pa butiken. Nej nej nej, detta är ju inte bra för det lilla barnet. Man ska ju absolut amma i 1  år och sedan laga all mat sjalv, enligt henne. Detta irriterade mig lite da jag ibland kan känna att japanernas ( iallafall den lite äldre generationen, typ 50 + ) tankesätt är sa himla föråldrat. Jag tror att vi i Sverige är mer inriktade på att följa och tro pa nya studier, medan man i Japan håller hårdare på att följa gammal tro och gamla riktlinjer. Det är ju iof något jag tycker är både fascinerande och irriterande i Japan. Några exempel:
 
* vid barnafödsel vill man inte använda bedövning då det dels verkar vara lite prestige i att utstå smärtan och dels då det tydligen sägs att denna smärta ska stärka bandet mellan mor och barn. Bullshit enligt mig.
 
* som min kära makes foräldrar anser: Coca cola är värre för hälsan än öl. I say what?? Sure, Cola är ju inte en hälsobomb precis, men jag menar öl? Kalorier och alkohol kan väl inte vara bättre än bara socker??? Bara för att ölen funnits längre än Colan eller...
 
Några tankar bara... Det finns säkert fler exempel men just nu börjar Alex bli lite less pa att ligga och leka helt för sig själv, sa det är dags för mig att underhålla fjunet lite.
 
 
Over and ugg! ( som stenåldersmänniskan skulle ha sagt... )
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0