Inte bästa uppdateringen nu alltså...men....

I år var en mycket bra nyårsafton. Den bästa på hur många år som helst faktiskt. Dock var fjolårets nyårsafton också riktigt bra, en lugn tillställning hemma hos min vän Jalla tillsammans med hennes familj, min kompis Kicki och hennes sambo Jonny. Jalla är kock  och hade dagen till ära lagat förrätt, varmrätt och efterrätt vilket var jättegott. Vi drack bara lite, inte alls mycket vilket föll mig ypperligt på läppen. Och i år drack jag ingenting alls ( jätteskönt ) och Toshi drack bara en öl till middagen. Senaste åren har jag inte alls tyckt att nyår har varit sådär jättekul, mest en plåga faktiskt. Det är den där festen som bara MÅSTE vara sådär superkul å alla ska vara sådär super fulla, annars är det ju inte nyår, typ. Sen slutar det alltid med att det bara blir en oändlig, jättelång innefest, och alla ( inklusive mig själv) antingen slocknar eller ger upp där strax efter 12-slaget. Dock var det även en riktigt bra nyår förr förra året, då jag och min barndomskompis Carro, Kicki, Jenny och min klasskompis Ella for till Piteå Havsbad med bokat hotellrum å hela köret för att gå på OMY:s Nyårsfest. Det var en kul grejj att göra med tjejkompisarna, inte en vanlig nyårsafton. Den ligger också i topp bland mina favoriter.

Men i år iallfall, så började det med att jag fick mitt efterlängtade paket från familjen levererat. Det var som julafton för mig, så jag var jätteglad då jag öppnade det stooora paketet fullpackat med saker jag saknat och choklad. Bland annat fick jag två par av mina skor skickade, min älskade Dolce Gabbana Light Blue Parfym, Curry krydda, Torkat ren & älg kött, renkorv, Aladdin och Paradis ask, polly, polkagrisstänger och en värmepläd i julklapp från familjen :)



Den var efterlängtad, den här asken, kan jag lova. Som jag njöt, av varje underbar bit jag åt. Utan paradis är det inte jul.

Senare på kvällen lagade jag nyårsmiddag åt mig och Toshi. Kött med potatisgratäng och ris ( alla Japaner älskar ris), stekta grönsaker, sallad och vitlöksbröd. Det blev väldigt gott måste jag erkänna :) Redan hemma i Sverige tyckte jag om att laga mat, men här verkligen älskar jag det! Intresset har verkligen utvecklats, inte för att jag har mer råvaror att arbeta med eller så, snarare motsatsen i och med att jag bara är van svensk kokkonst, det har bara blivit ännu roligare.



Såhär såg vår nyårsmiddag ut. Gott, faktiskt :)

Efter middagen var vi så mätta så vi bara myste i soffan och tittade på tv. När klockan närmade sig 12 slaget kollade vi på den kanal som sänder Japans nyårsfirande, alá "Ring klocka, Ring", fast från en massa olika tempel runt om i Japan. Även en Kyrka faktiskt :)
I Japan är det sed att fara till ett tempel i början på det nya året och be om lycka för det kommande året. Så istället för att ha farit på själva nyårsafton for vi den 2 Januari till Kitano tenmangu och bad gudarna om lycka och jag passade även på att köpte en ny lyckoamulett för mina studier. Tror den funkar, känner jag har ett uppsving just nu :)



Här ser ni amuletten som ska bringa lycka i mina studier. Som sagt så har den då funkat än så länge, har haft ett uppsving i mina studier ända sedan jag införskaffade den :)




 Jag och... jag? Jag är nämligen född i Kons år. Kunde ha varit en tiger. Eller en kanin. Eller en drake. Men nej, jag är en ko. Hehe Toshi är dock en mus. Vi är så coola! :P Här står jag bredvid min avbildning vid Kitano Tenmangu templet.

Det här var en liten uppdatering vad som hände för ett par veckor sen. Ska lägga in ett liiite mer uppdaterat inlägg om vad som hänt nyligen, men har haft det här liggandes i "arkivet" hur länge som helst utan att ha laddat upp det ( hade bara kvar att lägga upp bilderna men har inte haft tid/orkat göra det förrän nu...) så jag kände att nu ville jag bara lägga upp det och få det ur vägen! :P

Så... Det kommer mera! :)




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0