魔女アニ (まじょアニ= häxan Anni)

För någon dag sen ritade min kära pojkvän en bild åt mig på vår "blackboard" som hänger på vår kylskåpsdörr. Haha, måste säga att jag tycker om den:



I bakgrunden ser ni en brandbil ( しょうぼうしゃ) och då alltså Toshi som är brandman till yrket ( しょうぼうし) i full färd att släcka elden ( 火事 かじ ). Till vänster ser ni mig, viftandes med händerna i vild panik. Tycker dock jag ser ut som en häxa med min över dimensionerade näsa...魔女 まじょ アニ, ( häxan Anni på Japanska), det ni!

I onsdags for vi tillsammans till Loft på Shijo doori ( kan jämställas med ett gigantiskt Åhléns ) och gjorde ett gemensamt inköp:

水上日一緒に四条のロフトで買い物にした。



Hårspray. I sverige är det lite ovanligt men kanhända inte sällsynt att pojkvän och flickvän delar hårspray. Jag har tidigare nämt på resedagboken att de Japanska killarna är väldigt medvetna om deras hår och därför nästan alltid grymt snygga i håret. Ofta är de nästan mer fixade än tjejerna vilket är ganska lustigt. De har diverse olika frisyrer och färger och allt möjligt ( det är dock inte fallet i Toshis fall, han har en mer vardaglig frisyr men är ändå alltid sjukt snygg i håret). I sverige läggs inte mycket vikt vid kaluffsen, givetvis lite, men här i Japan är det ibland insane. Vårt gemensamma inköp var alltså ett riktigt bra hårspray :)

I Fredags hade vi en smygstart på nya kursen. Vi fick veta vilken klass vi hamnat i och fick våra nya böcker. Dessutom gjorde vi små inplaceringstest för skrivande, lyssnande och grammatik. Jag har ändå en bra känsla inför den här kursen. Dock kommer lärarna använda sååå mycket mer kanjis ( 漢字 かんじ kanji ) och vi ska plugga alla kanjis själva hemma ( alltså ingen Kanji lektion den här gången). Men som sagt, det känns ändå bra än så länge ;)

Här är mina nya skolböcker. Se längst fram " Super Kanji 1000, the effective way". Hehe... bara ta på sig hårdhandskarna och nöta kanji! Önskar bara jag hade någon stark sida, men jag är tyvärr lika svag på grammatik, lyssna och läsa.


Veckans Kulturella skillnad Sverige VS Japan:
  

Här i Japan är tatueringar tabu och inte accepterat. Som Gaijin 外人( utlänning) kommer du generellt sett undan med tatueringar och givetvis har endel yngre japaner 日本人 också tatueringar, om än något gömda. Och givetvis, har ju Yakusa ( japanska maffian ) massor av dem. Enligt min lärare är ett kännetecken för Yakusa medlemmar är att dom förutom att ha tatueringar ochså saknar en hands lillfingertopp, då denna kapas av som invigningsritual, typ. Okej, det var ett sidospår...
Iallafall, jag har två gånger blivit tillsagd om min tatuering, vilket varje gång är väldigt jobbigt. Första gången var när jag tillsammans med min värdfamilj for till ett Japanskt Sento ( japanskt inomhus bad ) för att bada. Jag hade innan vi for frågat min värdfamilj om de trodde att det var okej för mig att bada trots att jag hade tatuering, vilket de trodde skulle vara okej. Men väl i badet kommer en ur personalen fram till mig och visar mig en skylt där det stod att kroppsmålning och tatueringar INTE var tillåtna och bad mig vänligt lämna badet. Det kändes inte bra.
Andra gången var igår när jag var på mitt och Toshis gym ( Golds Gym) och tränade. Då kommer en ur personalen fram till mig och ber mig täcka över min tatuering. Jag hade ett linne på mig och inget att ta på mig över det, så jag var tvungen att låna tejp för att helt enkelt tejpa över min tatuering. Det kändes inte bra alls. Det här gymmet är en amerikansk franchise och det är väldigt mycket Gaijins 外人 som tränar där. Men ändå är det tydligen inte tillåtet med tatuerigar. Eller du kan ha dem, men du får inte visa dem.


I Sverige är det inte några problem med tatueringar förutom att det i vissa yrken kan vara opassande att ha dem. Men ingen ber dig lämna ett bad pga av den eller täcka över den i gymmet. 

Givetvis accepterar jag ju denna kulturella skillnad, för jag är ju inte i Sverige och jag anser att man ska ta seden dit man kommer. Så absolut kommer jag nu att dölja min tatuering och jag får helt enkelt acceptera det faktum att jag inte kan bada i Japanska sentos (inomhus bad). Det är så det är. Vad jag tycker är mest tråkigt är det faktum att jag nu börjar ångra min tatuering, något jag aldrig gjorde i Sverige. Men den är där och jag tänker inte ångra den helt, om än lite....

 


Kommentarer
Postat av: Nina

Gud va skoj att du skaffat en blogg:)

2009-10-11 @ 11:47:13
URL: http://nina88.blogg.se/
Postat av: Carro

Va roligt att du skaffat en blogg!

2009-10-11 @ 16:06:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0